در این مقاله تلاش میکنیم تمام نکات مهم برای سئو و بهینه سازی سایت در موبایل را به شما آموزش دهیم. پیش از هر چیز باید با تعریف دقیق سئو موبایل آشنا شده و الگوریتم های جدید گوگل برای رتبه بندی نتایج در موبایل را بررسی کنیم.

تعداد جستجوهای انجام شده توسط موبایل به سرعت در حال رشد است و هم اکنون نزدیک به 56 درصد جستجوها در گوگل از طریق تلفن های هوشمند انجام میشود.

این روند با رشد چشم گیری رو به افزایش است و میتوان گفت در سال های آینده جستجو از طریق گوگل در تسخیر موبایل خواهد بود. استقبال کاربران از تلفن های هوشمند به قدری زیاد بوده است که گوگل الگوریتم هایی اختصاصی مانند Mobilegeddon برای بررسی و ایندکس نسخه موبایل سایت ها معرفی کرده است.

آژانس تبلیغاتی ای نگاه در ادامه سئو موبایل را توضیح می دهد.

همچنین گوگل در نظر دارد در آینده ای نزدیک با استفاده از الگوریتم Mobile First Index نسخه موبایل سایت ها را معیار اصلی تحلیل محتوا و تعیین جایگاه در نتایج جستجوها قرار دهد.

سئو موبایل چیست؟

کلیه فعالیت های انجام شده برای بهینه سازی نسخه موبایل سایت و بهبود تجربه کاربری در آن که موجب کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل میشود را Mobile SEO می نامیم.

این فعالیت ها هم در زمینه طراحی نسخه موبایل یعنی استفاده از تکنیک هایی مانند Responsive Design یا Dynamic Serving‌ و هم در بهبود تجربه کاربری یعنی افزایش سرعت سایت و دسترسی آسان به محتوا مورد توجه خواهد بود.

سئو برای موبایل

توجه کنید که از نظر گوگل Mobile Device معادل یک تلفن هوشمند است و تبلت ها در دسته بندی کاملا متفاوتی قرار میگیرند. البته هدف ما سئو سایت برای همه دستگاه ها و کاربران است ولی آنچه در این مقاله مورد بحث است به تلفن های هوشمند اختصاص دارد.

چگونه نسخه موبایل سایت خود را برای دریافت رتبه در گوگل  بهینه سازی کنیم ؟

برای موفق شدن در سئوی موبایل ، وب سایت شما باید حداقل در موبایل به صورت مناسب باز شود. اگر کاربران موبایل با نسخه کوچک شده دسکتاپ شما روبرو شوند، به مشکل بر خواهید خورد. طراحی نسخه موبایل وب سایت شما اولین و مهمترین قدم برای

آموزش سئو موبایل می باشد که سه روش متفاوت برای آن وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی های متفاوتی هستند که به بررسی آنها می پردازم.

استفاده از آدرس دهی های متفاوت (Url) برای هر نسخه از وب سایت شما

در این روش از طراحی نسخه موبایل وب سایت شما یک نسخه مجزا برای موبایل خود دارید که در یک ساب دامین قرار گرفته و دارای آدرس متفاوت از نسخه اصلی می باشد .به عبارتی دیگر، سایت شما متوجه خواهد شد که بازدید کننده از چه دستگاهی استفاده می‌کند و سپس او را به URL مخصوص برای آن دستگاه هدایت می‌کند.

استفاده از آدرس دهی های متفاوت (Url) برای هر نسخه از وب سایت شما

در این روش از طراحی نسخه موبایل وب سایت شما یک نسخه مجزا برای موبایل خود دارید که در یک ساب دامین قرار گرفته و دارای آدرس متفاوت از نسخه اصلی می باشد .به عبارتی دیگر، سایت شما متوجه خواهد شد که بازدید کننده از چه دستگاهی استفاده می‌کند و سپس او را به URL مخصوص برای آن دستگاه هدایت می‌کند.

طراحی سایت به روش ریسپانسیو

بهترین روش برای طراحی نسخه موبایل روش ریسپانسیو Responsive Design  می باشد. به کمک طراحی ریسپانسیو، محتوای سایت برای هر دیوایس مانند دسکتاپ ،موبایل و تبلت به طور جداگانه با استفاده از دستورات css واکنش نشان می‌دهد. در واقع طراحی ریسپانسیو نیازی به URL و HTML” مجزا برای هر دستگاه ندارد .

تجربه کاربری نسخه تلفن همراه سایت‌تان را برای بهینه بودن تکمیل کار بررسی کنید:

آیا فرم‌های سایت شما میتوانند ساده‌تر شوند؟

آیا میتوانید موارد و اامات ورود به سایت را ساده‌تر کنید؟

آیا کاربران میتوانند به عنوان مهمان از سایت شما خرید کنند؟

آیا منو‌های سایت برای کاربر کار میکنند؟ آیا میتوانید آنها را ساده‌تر کنید؟

آیا استفاده از سرویس پرداخت واسط (مثل زرین پال)، پرداخت وجه از طریق تلفن همراه، کار را برای کاربر نهایی آسان‌تر میکند؟

آیا برای کاربران سایت شما منوی کشویی نسبت به منوی چیدمانی کاربرد بهتر و ساده‌تری دارد؟

سایر پنجره‌های سایت شما در یک پنجره پاپ آپ (به انگلیسی:Pop-up windows) یا لایت باکس (به انگلیسی: light boxes) باز میشوند؟ (اگر اینطور است حتما آن را اصلاح کنید چون پنجره‌های پاپ آپ و لایت باکس برای سئو و تجربه کاربری UX خیلی بد هستند و اکثریت کاربران تمام تلاش خود را میکنند تا با این پاپ آپ های مزام روبرو نشوند)

سئو نسخه گوشی

بهینه سازی تجربه کاربری

خب تا اینجا با انتخاب یک پلتفرم مناسب برای نسخه موبایل سایت و طراحی صفحات سایت برای موبایل و با در نظر داشتن تجربه کاربری آشنا شدیم. برای آنکه بیشتر درباره سئو برای موبایل بدانید این مقاله را مطالعه بفرمایید.

حال وقت آن رسیده که این 2 سوال را از خود بپرسید:

آیا گوگل سایت شما را همانطور که میخواهید میبیند؟

آیا تمام قابلیت‌های نسخه دسکتاپ سایت شما برای کاربران نسخه موبایل سایت‌تان هم کار میکنند؟

این جمله را در گوشه‌ای از ذهنتان همیشه به یاد داشته باشید:

بهینه سازی موبایل در نهایت یعنی بار‌‌ها و بار‌‌ها تست و آزمون و خطا

توصیه میکنم هنگام آزمایش و بازبینی تلاش‌های خود، موارد زیر را نیز در نظر داشته باشید:

بررسی کنید آزمایش شما بین طیف وسیعی از دستگاه‌های شبیه ساز انجام شده یا دستگاه‌های واقعی.

با انتشار هر صفحه یا مطلب، پیکربندی سایت باید مجددا بررسی شود.

تست تجربه کاربری UX سایت‌تان را روی کاربران واقعی انجام دهید. برای این کار می‌توانید از دوستان یا خانواده خود بخواهید سایت شما را آزمایش کنند.

نسخه بهینه سازی شده موبایل سایت‌تان را در ابزار سرعت لود گوگل به منظور جمع آوری اطلاعاتی درباره سرعت سایت و تجربه کاربری بررسی کنید.

سئو برای موبایل

الگوریتم  Mobile First Index

با ادامه روند استفاده بیشتر از تلفن های همراه و افزایش جستجوهای انجام شده از طریق آنها گوگل تصمیم گرفت تا ارزش بیشتری برای نسخه موبایل سایت ها در نظر بگیرد. عملا میتوان گفت در حال حاضر افرادی که با موبایل جستجو میکنند در اکثریت هستند پس باید توجه ویژه ای به رضایت مندی آنها داشت.

تا قبل از معرفی Mobile First Index اگر کاربر از طریق دسکتاپ جستجو میکرد گوگل نسخه دسکتاپ سایت را معیار رتبه بندی قرار میداد و اگر از طریق موبایل جستجوی خود را انجام میداد ربات ها براساس نسخه موبایل سایت جایگاه آن را تعیین میکردند.

 


مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها